logo Facebook
i slova jsou činy
ČM TV
Ne vždy jde výhradně o obsah. Podívejte se na naše rozhovory, sledujte body language, gesta a nonverbální vyjádření. Váš pocit doplní to, co můžete slyšet nebo číst. Najdete zde také záznamy jednání, kterých byste se rádi zúčastnili.

Aleš Cibulka a Michal Jagelka: OBROVSKÁ POPULARITA DÍKY JIŘÍMU PAROUBKOVI

11. prosince 2017
Netypický rozhovor Českých médií má své pokračování. Diskuse Jana Mrzeny se dvěma výraznými tvůrci, kteří prošli Novou, Českou televizí, TV Barrandov a Českým rozhlasem. Aleš Cibulka a Michal Jagelka popisují změny v dabingu a vzpomínají na srážky s mocí. Elán je žene do nových televizních projektů. „Na dabing bývalo dost času,“ vzpomínal Michal Jagelka, „byla to společenská událost. My mladí jsme nasávali tu atmosféru od Věry Galatíkové, pánů Filipovského, Cupáka, Munzara a v tom byla ta práce krásná.“ Pak se ovšem spotřeba dabingu zásadně zvýšila a trend pokračuje stále. „Všechno se to proměnilo až do té dnešní strašně rychlé doby. Kdo to neudělá rychle, tak tomu už příště nezavolaj...“  Aleš Cibulka se připojil „Když se člověk dívá na ty Fantomasy, Strašidla ze Spessartu a všechny ty filmy, které jsou úžasně nadabované, tak tam i ty maličký čurdy, který by dneska dělal úplný no name, tam byl pan Voska, Blanka Bohdanová, byť řekli jenom pár vět. Dneska velké hvězdy už nedělají ani ty hlavní role, protože by je nikdo nezaplatil. Byť to není o horentních částkách.“ Michal Jagelka pak doplnil, „To vlastně souvisí s dabingovou krizí. Před několika lety se 200 stěžejních herců společně s Hereckou asociací dohodlo, že už to takhle dál nejde. Ona ta hranice někde je a za ní už se nedá jít. Začalo se ještě víc spěchat, ubývaly peníze na překlady a úpravy textů a přestalo se i platit. Začali jsme tedy bojovat. Příliš jsme proti té velké síle neuspěli, ale byla to stavovská čest. Byli jsme sice nařčeni, že je to kvůli prachům, ale to není pravda.“ Aleš Cibulka dělal v Českém rozhlase pořad Host do domu. V roce 2006 byla hostem toho pořadu Yvonne Přenosilová. „Tehdy Yvonne řekla, že jí připadá, že Jiří Paroubek (pozn. red. - tehdejší předseda vlády) má gesta jako Mussolini. Sesypala se na nás obrovská kritika od pana Paroubka, a dokonce o nás tehdy mluvili v parlamentu,“ vzpomínal na svou srážku s mocí Aleš Cibulka, „Yvonne byla odejita, já jsem by odejit a od té doby jsem v České rozhlase mohl dělat už jen zábavu. Ale takovou popularitu, jako tenkrát, nám přineslo málo co.“ Řeč se stočila i k tomu, co nastane po nedávném ukončení pořadů Aleše Cibulky a Michala Jagelky na TV Barrandov, „Nás to ohromně nakoplo, protože ta situace, která na Barrandově vznikla nám uvolnila ruce. Máme v hlavě hezký a velký televizní projekt, na který nezbyl čas kvůli ostatní práci,“ plánoval Michal Jagelka. „Nebudeme zatím nic víc prozrazovat a po Novým roce se všichni všechno dozvědí. Hrozně nás to s kolegy baví a strašně se na to těšíme!“ Celý netypický rozhovor Jana Mrzeny s Alešem Cibulkou a Michalem Jagelkou můžete vidět právě zde! Celý článek

Aleš Cibulka a Michal Jagelka: ASI BY BYLO VÍC VĚCÍ, KTERÉ SE V DEVADESÁTKÁCH NETUŠILY, ŽE BUDOU

04. prosince 2017
Poněkud netypický je nový rozhovor Českých médií. Hosty Jana Mrzeny jsou tentokrát dva výrazní tvůrci, kteří se už pětadvacet let zapisují do historie velkých českých televizí, dabingu i rozhlasové tvorby. Aleš Cibulka a Michal Jagelka vzpomínají na své začátky, hvězdné chvíle, ale mluví i o změnách, které dopadají na tvorbu v soukromých i veřejnoprávních médiích v posledních dvaceti letech. „Já jsem prvně daboval v pátek 17.listopadu 1989 v České televizi, bylo mi tehdy dvanáct let,“ připomněl Michal Jagelka, „daboval jsem polský černobílý film Divoch. Byla to hlavní role, ale netušil jsem, že tam budu mít jen tři holé věty.“ Michal Jagelka později propůjčil hlas hvězdám jako Leonardo di Caprio, Matt Damon a Orlando Bloom. „Převzali jsme na dva roky s Jiřinou Jiráskovou moderování pořadu Ceny Týtý,“ zavzpomínal Aleš Cibulka, „ten přímý přenos měl tenkrát sledovanost bezmála pěti milionů. A mě to tenkrát nepřišlo nijak divné. Proč ne s Jiřinou Jiráskovou, proč ne v přímém přenosu, proč ne nejsledovanější pořad roku. Ale tenkrát mi bylo pětadvacet. Dneska bych se hodně rozhodoval do takové věci jít. Taková věc už ale dneska ani není.“ Řeč přešla i na srovnání tvorby v devadesátých letech a dnes. Od svobody k autocenzuře, a to i v oblasti zábavy. „Takový formát, jako je třeba Česká soda - nedovedu si představit, že by k tomu měl někdo dneska odvahu,“ řekl Michal Jagelka, „už by radši ani preventivně do ničeho podobného nešel, protože by z toho byly jen zbytečné problémy. A vidíme, jaké jsou problémy s publicistikou. 168 hodin – skvělý pořad, nebo Reportéři ČT. Co se tam občas objeví a jaká se strhne smršť z té či oné strany na hlavu těch redaktorů. Myslím, že dneska je to už sešněrovaný. Není to primárně o penězích, ale doba se hodně změnila.“ „Je pravda, že když běhají reprízy zábavných pořadů z devadesátých let, tak se člověk diví, co všechno tehdy bylo možné,“ glosoval Aleš Cibulka, „třeba Zdeněk Izér vypráví vtip a řekne „přijde cikán..“, no to v dnešní době bych si šestkrát řekl, jestli to můžu nebo nemůžu nebo jak...“ Popsal pak vlastní zkušenost z natáčení rozhlasového Tobogánu, „při natáčení ke svatomartinskému vínu dostali všichni lidi v hledišti svatomartinské víno. To byl fór, který jsme si vymysleli, vinaři to zaplatili a přivezli víno. Já jsem v tu chvíli řekl – no vidíte, dostali jste víno, kdo vám co dneska dá zadarmo? Maximálně koblihu! A teď mě hned zamrazilo – z toho něco bude, teď se někdo ozve…lidi se zasmáli, ale já nevěděl, jestli nepůjdu na kobereček. Ten pocit už dopředu mít strach z něčeho co bude – ta svoboda je v tomhle ohromně malá!“ „Ale to je přece hrozný, co teď říkáš!! To je asi to, co se v těch devadesátkách vůbec netušilo, že by bylo možný jednou,“ reagoval Michal Jagelka. Celý rozhovor Jana Mrzeny s Alešem Cibulkou a Michalem Jagelkou můžete vidět na Českých médiích již v pondělí odpoledne! Celý článek

Marek Wollner: KDYŽ NĚKDO UDĚLÁ V PUBLICISTICE DETAILNÍ CHYBU, MÁ V ČESKÉ TELEVIZI VELKÝ PROBLÉM

27. listopadu 2017
Asi nejznámější a nejtřeskutější publicistický pořad u nás jsou Reportéři ČT. Magazín se vysílá patnáct let. Za tu dobu bylo odvysíláno 650 dílů, v každém z nich zpravidla 3 reportáže. Většina z nich vzbudí nepřehlédnutelnou reakci. O tom, jak se témata mění, jak reportéři pracují na kauzách a vyrovnávají se s tlakem se dozvíte v novém rozhovoru Českých médií - s šéfredaktorem reportážní publicistiky České televize Markem Wollnerem. „My si nemůžeme dovolit chyby, protože investigativní pořady před námi se něčeho dílčího dopustili, co bylo proti nim nakonec zneužito,“ vysvětloval Marek Wollner, „věděl jsem, že jestli takovou chybu uděláme, tak se ocitneme na černém seznamu.“ Doba prvních let Reportérům skýtala mnohem více materiálu než dnes. „Doba kmotrů skončila,“ uvedl šéfredaktor, „to začalo už v době vlády Petra Nečase, který uvolnil svobodu nad vyšetřováním těch kauz a na jejich dotahování až k soudu. Tahle zlatá horečka česká ve veřejném sektoru skončila.“ To ovšem neznamená, že by Reportéři neměli témata. „Neříkám, že je to lepší. Není už tak rozšířený jev korupce ve státní správě nebo politice, ale objevila se nová rizika spojená s extremismem nebo se střetem zájmu a ten je samozřejmě masivní u Andreje Babiše, který je potenciálním premiérem. Má pod sebou média, má pod sebou vlastnictví obrovského holdingu (i když ho dal do svěřeneckého fondu), který zároveň obchoduje se státem. To se neskrývá, ale ten problém tím není o nic menší, dokonce bych řekl, že naopak.“ Klíčové pro reportáže je shromáždění důkazů. Reakce bývají tvrdé a stížnostmi se nešetří. „Nikdy jsme neprohráli žádný soud. Dokonce ani žaloby nemáme pravidelně. Objeví se jednou za několik let. Většinou se nedostanou ani k soudu, dojde maximálně k nějaké výměně názorů,“ řekl Marek Wollner, „teď jsme byli u soudu s panem Tykačem (pozn. redakce - kauza Motoinvest). Soud jsme vyhráli a byl to pro nás velký úspěch, protože ta kauza je z devadesátých let a pan Tykač si může zaplatit armádu nejlepších právníků a taky se mu podařilo vyhrát trestní kauzy v této věci. Nebylo to úplně snadné, přestože jsme neudělali žádnou chybu. Ten soud pro nás dopadl dobře.“ „Politici mají jinou představu o tom, jak se dělá žurnalistika, to je samozřejmé. Úplně si ale nedovolí proti vám zasáhnout, když nemají nabito,“ popsal Marek Wollner zkušenosti střetu s mocí. „Mě se stávalo, že na nás hledali nějakou špínu u různých agentur. Dokonce si ji nechávali i vytvářet. Ale dozvěděli jsme se to, protože spousta těch lidí nám to radši řekla. Uvědomovali si, že děláme důležitou a užitečnou práci.“ K aktuální situaci uvedl, „Já teď jenom mohu spoléhat na to, že i ta naše nová lepší doba bude přinejmenším respektovat svobodu žurnalistiky. Protože bez ní zkrátka demokracie nemůže přežít.“ Celý rozhovor Jana Mrzeny s Markem Wollnerem si můžete spustit právě zde! Celý článek

Václav Dolejší: V DNEŠNÍ ZÁPLAVĚ INFORMACÍ JE ROLE NOVINÁŘŮ STÁLE DŮLEŽITĚJŠÍ

20. listopadu 2017
Je po volbách a tedy čas ptát se novinářů, jak zvládla česká média svou úlohu a jak případně „ovlivnila“ volby. V novém rozhovoru pro Česká média si proto pozval Jan Bohdal politického reportéra Seznamu.cz  Václava Dolejšího. Jedním z témat byl politický marketing a jeho význam v současných kampaních politických stran. Byl tento význam větší než v posledních volbách? A jak se kampaně změnily? Dalším tématem byl přístup současných novinářů k mediálním obsahům. Václava Dolejšího také zasáhla změna poté, co odešel z deníku Mladá fronta DNES do multimediální redakce Seznam.cz. Co musí současný novinář ovládat za dovednosti a jak si například s videoobsahem poradil přímo on? Nový rozhovor Českých médií můžete spustit právě zde! Celý článek

Petr Jirásek: PRIVÁTNÍ SEKTOR NENÍ PŘIPRAVEN NA KYBERNETICKÉ HROZBY, MUSÍ INVESTOVAT

13. listopadu 2017
Kybernetická bezpečnost je tématem dalšího rozhovoru pro Česká média. Do studia si Jan Bohdal pozvali Petra Jiráska, který zastupuje českou pobočku Asociace pro elektronické a komunikační systémy ozbrojených sil (AFCEA) a je předsedou její pracovní skupiny pro kybernetickou bezpečnost. Z vysvětlení struktury této organizace i z propojení s dalšími institucemi vyplývá důležitost ochrany kybernetického prostoru nejen pro tyto subjekty, ale také na druhé straně pro komerční prostředí, pro firmy. Podle Jiráska je klíčovou úlohou vzdělávání napříč generacemi, firmami a veřejností v oblasti kybernetické bezpečnosti. S redaktorem Janem Bohdalem hovořili také o potřebě rozšíření kybernetické gramotnosti do vzdělávacích plánů. Co je to výkladový slovník kybernetické bezpečnosti a jak je obsáhlý? Komu je určen? Jaké hrozby jsou specifické pro Českou republiku? A jak si stojí Česko ve světě v připravenosti na kybernetické hrozby? Jak souvisí s informacemi, které kolují na webech i sociálních sítích? Rozhovor vznikl původně pro sesterský web Ecofin.cz, ale vzhledem k některým tématům silně souvisejícím s mediálním kyberprostorem, jsem se rozhodl k jeho publikaci i na Českých mediích. Celý rozhovor můžete spustit právě zde! Celý článek

Tomáš Mrázek: PŘI VOLBĚ GENERÁLNÍ ŘEDITEL SLÍBIL, ŽE ODDĚLÍ FUNKCI ŠÉFREDAKTORA ZPRAVODAJSTVÍ ČTK

06. listopadu 2017
Rada České tiskové kanceláře má mít sedm členů, ale je jich jen pět. V opakované dovolbě stará Poslanecká sněmovna žádného z kandidátů nezvolila. Poslední v dubnu zvolenou radní byla bývalá poslankyně ODS Jaroslava Wenigerová. Nahradila jinou bývalou poslankyni Marcelu Mertinovou (ČSSD). Již v únoru skončí mandát současnému předsedovi rady. Procedura volby radních běžně zabere tři měsíce. Vzhledem k tomu, že se nová sněmovna pravděpodobně ustaví 20.listopadu (následně i výbory), je reálné, že rada zůstane příští rok v únoru pouze čtyřčlenná. Hostem nového rozhovoru Českých médií je předseda Rady České tiskové kanceláře Tomáš Mrázek. Celý článek

Ondřej Fér: ČÍM MÉNĚ BUDEME MÉDIA KONTROLOVAT, TÍM VÍCE BUDOU FUNGOVAT JAKO HLÍDACÍ PES!

30. října 2017
Když jsme s Ondřejem Férem domlouvali rozhovor pro Česká média, byl šéfredaktorem týdeníku Faktor S. Do studia však přišel už v nové funkci, jako šéfredaktor zpravodajství a publicistiky TV Barrandov, která je součástí stejného vydavatele, společnosti Empresa Media. Od působení v tisku přišel k televizi a spolupracuje na obsahu, do kterého aktivně vstupuje také majitel vydavatelství Jaromír Soukup. Celý článek

Jan Šibík: NEJVÍC ZAJÍMAVÝCH FOTOGRAFIÍ VZNIKÁ ZE DVOU AŽ TŘÍ METRŮ

27. října 2017
Jan Šibík je už pojem české fotografie. Ceny tuzemské i zahraniční sbírá už dvacet let a je držitelem i prestižního ocenění World Press Photo. V titulku jsme jeho profesi označili jako reportážní fotograf. Celý článek

Milan Fridrich: NOVINAŘINA JE VELMI SVOBODNÁ A INSPIRATIVNÍ PRÁCE, KTERÁ MĚ HODNĚ BAVILA!

23. října 2017
O postavení České televize u nás i v EBU, veřejné službě, jednotlivých kanálech, ale i plánech na příští rok se dozvíte v novém rozhovoru Českých médií. Tentokrát s ředitelem programu České televize Milanem Fridrichem. Tisíce lidí v televizi pracuje podle projektu generálního ředitele Petra Dvořáka. „Je to projekt pro úspěšnou, dynamickou televizi, která se dovede vyrovnávat s modernitou kolem nás a celkovým pohybem na mediálním trhu, včetně internetu a nových médií,“ pospal Milan Fridrich a dodal, „Myslím, že investice, které se v poslední době udělaly především do původní tvorby, ale i do nových kanálů jako je déčko nebo art, vedly k tomu, že Česká televize je vnímána jako úspěšný podnik, který se dovede vyrovnat se složitou situací fragmentace trhu a dokáže si udržet pozici na trhu.“ Celý článek

Martin Kupka: O PŘESTŘELKU ZAORÁLKA S BABIŠEM NA NOVĚ JE ASI ZÁJEM, ALE KE KVALITNÍ POLITICKÉ DISKUSI TO PŘISPĚT NEMŮŽE!

20. října 2017
Česká média mapují názory politiků a politických stran, které mají podle průzkumů šanci dostat se do Poslanecké sněmovny. Jaké jsou jejich osobní zkušenosti s médii? Co si o nich myslí a co by chtěli udělat, jaké zákony přijímat a proč? Hostem je tentokrát místopředseda Občanské demokratické strany Martin Kupka. Celý článek