logo Facebook
i slova jsou činy
Názory
Internet je plný hloupých žvástů, neúčinných rad a dezinformací. Autoři glos jsou názorově zcela rozdílní lidé, jejichž jediným jmenovatelem je profesní uznání.

Ve většině zemí rozhoduje o složení mediálních rad Sněmovna i Senát

13. dubna 2021 / Tomáš Martínek
Chtěl bych nejdříve zmínit, že Komise pro sdělovací prostředky Senátu připomíná programové prohlášení vlády: budeme věnovat pozornost proměnám audiovizuálního sektoru za účelem naplnění kulturních, společenských a sociálních služeb, zachováme stávající úpravu postavení veřejnoprávních médií, budeme důsledně podporovat jejich nezávislost. Dále daná komise přijala usnesení, které žádá Poslaneckou sněmovnu, aby odložila volbu členů Rady České televize do vyjasnění pochybností o splnění zákonných podmínek navrhujících organizací. Celý článek

Selhala média v pandemii?

12. dubna 2021 / Vojtěch Bednář
Tato otázka už byla položena na bezpočtu fór. Splnila média v nestandardní situaci svůj úkol? Někteří tvrdí, že ano, jiní že ne. Rád bych k této diskusi přispěl alternativním pohledem. Záleží, co od médií očekáváme. Celý článek

Všichni jsou už na Substacku – a ty ostatní to štve

25. března 2021 / Marian Kechlibar
Komentář k článku Freddieho deBoera o konfliktu mezi novináři z tradičních médií a serverem Substack. Celý článek

Jak zachránit novinařinu před technologickými giganty

16. března 2021 / Taylor Owen
Dávno před současnými spory Googlu a Facebooku s australskou vládou procházel internet dlouhým obdobím, během kterého na webu v podstatě neexistoval žádný osvědčený obchodní model. Právě to bylo důvodem, proč na přelomu milénia praskla bublina s cenami internetových společností. Google a Facebook ale dokázali najít způsob, jak udělat z uživatelských dat lukrativní produkt: reklamu zacílenou na spotřebitele s přesností, o jaké se mohlo tradičním televizním a tištěným reklamám pouze zdát. Celý článek

Rada kontroluje, ředitel bojkotuje

15. března 2021 / Hana Lipovská
V poslední době dostává jasné kontury řada problémů, o kterých se dříve jen spekulovalo. Na základě pečlivé a důsledné práce Rady ČT se začíná dařit skutečně naplňovat cíl, proč byla Rada ČT Poslaneckou sněmovnou zvolena, tedy začala kontrolovat činnost ČT. Celý článek

Ocenit v Radě ČT lidi z "Kavek" za skvělou práci je otřesný zážitek

08. března 2021 / Zdeněk Šarapatka
Ocenit  na zasedání Rady České televize redakce, moderátory a reportéry nebo tvůrce z Kavčích hor za jejich práci  je otřesný zážitek. Sdílet  radost z jejich  úspěchu, skrze přítomného generálního ředitele jim poděkovat a dát najevo, že jste na veřejnoprávní instituci hrdí, totiž v téhle Radě není „trendly“. Právě naopak: tahle partička, dálkově řízená Zemanovými, resp. Babišovými a Okamurovými  lokaji ze Sněmovny, plní svůj mandát přesně podle politického zadání. Jako guerrilla s jasným úkolem: kdykoliv a kdekoliv ČT nakopnout, veřejně poplivat, omezit, šikanovat, manipulovat… a vydávat to za  „kontrolu.“  Heslo Babišova Komárka, jenž před časem zmíněný sněmovní výbor řídil, je v téhle Radě stále aktuálním vzorem: „Rada tu není od toho, aby chválila, nýbrž od toho, aby kritizovala",  prohlašoval onen  servilní hlupec. Celý článek

Mzda a bonus generálního ředitele ČT

03. března 2021 / Hana Lipovská
Loni v červnu se široce diskutovala výše bonusu pro generálního ředitele České televize. Navrhovala jsem nulu, nakonec Rada ČT odhlasovala poprvé v historii snížený bonus ve výši zhruba 1,8 milionů korun, namísto 2,4 milionu korun. Ukázalo se přitom, že kritéria zakotvená v manažerské smlouvě generálního ředitele veřejnoprávní televize jsou jen obtížně vyhodnotitelná. Proto Rada ČT pověřila zkušeného manažera a člena řady dozorčích orgánů, v současné době svého místopředsedu Pavla Kysilku prací na novém a srozumitelném systému kritérií pro přiznání bonusu. Celý článek

Australský zákon problém Facebooku a dalších platforem neřeší. V Evropě potřebujeme jednotný postup

24. února 2021 / Marcel Kolaja
Původní i současná podoba australského zákona neřeší ani problém financování žurnalistiky, ani dominanci firem jako je Facebook na digitálních trzích. Přinutit sociální sítě platit výpalné za to, že jejich uživatelé sdílí novinové články žádné problémy neřeší, zato přináší nové. Jediné, co můžeme čekat, je posílení pozice globálních internetových platforem i velkých vydavatelských domů, stejně tak jako větší prostor pro šíření dezinformací. Celý článek

New York Times vs. blogující psychiatr: prozatímní výsledky

17. února 2021 / Marian Kechlibar
NYT konečně zveřejnily svůj článek o Scottu Alexanderovi. Celý článek

Virální protivirová kampaň vlády

02. února 2021 / Vojtěch Berka
Vláda minulý týden spustila online kampaň, která má vyvracet mýty a nejasnosti okolo očkování proti koronaviru. Za reklamní prostor na sociálních sítích Youtube, Instagram a TikTok měla zaplatit půl milionu korun. Spoty, spolu se zdravotnickými odborníky, vytvořili influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab. Domácí média okamžitě propadla hysterii. Celý článek